Fox News financiert moslim-terroristen

Dat de Amerikaanse nieuwszender FOX News geen groot voorstander van een te bouwen “mega moskee op Ground Zero” is kan nauwelijks meer nieuws heten.

FOX News, de 24 uur nieuwszender die door 102 van de 310 miljoen Amerikanen kan worden bekeken, geeft een platform aan tegenstanders van het religieuze culturele centrum dat op Park Place 51 moet verrijzen en inmiddels haar naam van Cordoba House voor dat van Park51 heeft ingeruild.

Zo hebben we op FOX News vele vooraanstaande leden van GOP, waaronder Sara Palin, voormalig ‘running mate’ van presidentskandidaat John McCain, hun kijk op Park51 zien en horen geven. Pamela Geller, voorzitster van Stop Islamization of America (SIOA), initiatiefneemster van de anti-moskee demonstratie op 9/11 en goede vriend van Geert Wilders die de “achterflap” van haar boek The post-America Presidency schreef, is er onderhand bijna vaste gast.

De tegenstanders van Park51 hebben zich nu vastgebeten in de financiering van het project en de duistere krachten die daarachter huizen.

Laten we beginnen met de Saoedische Prins Al-Waleed bin Talal.

Al-Waleed is lid van het Saoedische koningshuis en neef van de huidige Saoedi Arabische Koning Abdullah Bin Abdulaziz Bin Abdulrahman Bin Faisal Bin Turki Bin Abdullah Bin Muhammad Bin Saud, die we hier voor het gemak maar even gewoon Koning Abdullah zullen noemen.

Koning Abdullah is onder meer bewaarder van twee van de drie belangrijkste moskeeën in de Islam: de Masjid al-Haram in Mekka en de Al-Masjid al-Nabawi in Medina. Een functie die in vroeger tijden alleen was weggelegd voor de Kalief, maar in 1986 door de Saoedische monarchie weer in ere werd hersteld.

Vanuit deze invloedrijke kerkelijke functie riep hij in juni 2008 in Mekka op tot een “interreligieuze dialoog”, waarbij leiders van alle geloven op voet van gelijkwaardigheid met elkaar in gesprek zouden moeten gaan. Dat jaar was hij ook initiatiefnemer van de ‘Culture of Peace’-conferentie van de Verenigde Naties.

Zijn oproep kwam nadat Saoedi-Arabië al een reeks van jaren geplaagd werd door aanslagen op veiligheidstroepen en in Saoedi-Arabië wonende Westerlingen, die vooral ten doel hadden ressentiment jegens het Westen op te roepen. Veel van deze aanslagen werden gelinkt aan groeperingen als al-Qaeda. Abdullah verklaarde terroristische ideologiën de oorlog en trad met harde hand op. Razzia’s, arrestaties, martelingen en zelfs onthoofdingen waren het gevolg. Dit kwam hem op veel kritiek te staan van onder meer Human Rights Watch.

Kortom: een belangrijk Islamitisch leider die de dialoog tussen geloven probeert te bevorderen, maar waarmee je maar beter geen ruzie kunt krijgen. Met een geschat vermogen van 17 miljard dollar, vooral oliegeld, kan hij je het leven knap zuur maken.

U kunt prins Al-Waleed bin Talal nu een beetje plaatsen.

Anders dan zijn oom is Al-Waleed vooral zakenman en internationaal investeerder. Zijn beleggingen lopen via Kingdom Holding Company. Tot zijn imperium behoren onder meer een bank (Citibank) en hotels (hij is eigenaar van het befaamde Londense Savoy Hotel, dat hij naar verluid zou hebben gekocht na klachten over de bediening)  en verschillende hotelketens. Daarnaast rommelt hij nog wat in technologie (AOL, Apple Inc., MCI Inc., Motorola) en andere onduidelijke bedrijven als Coca-Cola, Pepsi Co Inc en McDonald`s Corp. Ook heeft hij een 10% belang in Euro Disney bij Parijs.

Sinds 2008 loopt hij met het plan rond in het Saoedische Jeddah de hoogste wolkenkrabber ter wereld (1 mijl, 1609 meter) te gaan bouwen; een gebouwtje dat een slordige 13,6 miljard dollar moet gaan kosten.

Prins Al-Waleed bin Talal heeft overigens nauwelijk politieke macht binnen de koninklijke familie, noch in Saoedi-Arabië. De overeenkomst met zijn oom is vooral de geldberg. Met een geschat vermogen van 19,4 mld. dollar staat hij op nummer 19 van Forbes’ lijst van rijkste mensen ter wereld.

Hij geeft, net als zijn oom, veel geld aan initiatieven die de kloof tussen de Westerse en Islamitische samenleving moeten verkleinen. Zo sticht hij in het Midden-Oosten centra voor Amerika-studies en centra voor Islamitische studies aan westerse universiteiten. Hij doneerde bijvoorbeeld 20 miljoen dollar voor een leerstoel Islam aan Harvard University.

Als goed moslim gaf hij in 2002 18,5 miljoen Britse pond voor de families van de ‘martelaren’ die waren omgekomen bij de Israëlische Operation Defensive Shield in de op de West Bank gelegen stad Jenin. Deze operatie, ten tijde van de Intifada, was bedoeld om te Palestijnse terroristische infrastructuur te vernietigen.

Volgens De New York Post (eigendom van mediamagnaat Rupert Murdoch) heeft Al-Waleed ook directe financiële banden met Imam Feisal Abdul Rauf, de initiatiefnemer van het omstreden Park51. Zo heeft de Kingdom Foundation, Al-Waleed’s charitatieve tak, een bedrag van 305.000 dollar geschonken aan Muslim Leaders of Tomorrow, een leiderschaps- en netwerkproject dat weer wordt gefinancierd door twee van Rauf’s organisaties: The American Society for Muslim Advancement en het Cordoba Initiative.

Omdat de financiering van het 100 miljoen dollar kostende religieuze culturele centrum Park51 nog niet rond is lijkt het niet onwaarschijnlijk dat Rauf ook Al-Waleed eens vriendelijk zal aankijken voor een bijdrage.

Daarnaast is miljardair Al-Waleed goede klant van de Carlyle Group. En de Carlyle Group is weer eigendom van …. jawel … de familie Bin Laden, die een afvallige zoon heeft die volgens berichten ergens in een grot in Afghanistan huist.

U begrijpt: dit alles is hoogst verdacht.

Eigenlijk komt het er – heel kort door de bocht – op neer dat Park51 wordt gefinancierd met terroristisch geld en het “dus” waarschijnlijk is dat Park51 eigenlijk een terroristisch centrum zal worden.

We zoomen nog even in op de  Kingdom Holding Company, de beleggingsmaatschappij van Al-Waleed.

Eén van de beleggingen van Kingdom Holding Company is in het mediaconcern News Corporation van de als gematigd conservatief bekend staande mediamagnaat Rupert Murdoch. Het aandeel van Kingdom Holding Company in News Corporation is volgens de in Amerika gedeponeerde stukken 7% en vertegenwoordigt een waarde van naar schatting 3 miljard dollar.

De van origine Australische Murdoch bouwde in dat land News Corporation op, dat een oogje liet vallen op het Amerikaanse filmproductiebedrijf 20th Century-Fox, toen nog in handen van oliemagnaat Marvin Davis. De deal kwam in 1985 rond, nadat Ruport Murdoch de Amerikaanse nationaliteit had verworven om te voldoen aan de wettelijke eisen dat alleen een Amerikaans staatsburger een Amerikaans televisiestation mag bezitten.

In 1996 richtte News Corporation het FOX News Channel op, een 24 uur nieuwszender en de enige die kon (en kan) concurreren met het succesvolle CNN. De bedoeling was dat FOX News met name de conservatieve Amerikaan zou bedienen.

Maar wacht even …..

Als Al-Waheed een 7% belang heeft in Murdoch’s News Corporation – eigenaar van FOX News – dan wordt FOX News zelf volgens die redenering toch ook met “terroristisch geld” gefinancierd?

Laten we nog eens naar FOX News’ moedermaatschappij News Corporation kijken.

Op pagina 44 van de door News Corporation gedeponeerde stukken lezen we:

During fiscal 2010, the Company acquired an approximate 9% interest in Rotana Holding FZ-LLC (“Rotana”), which operates a diversified film, television, audio, advertising and entertainment business across the Middle East and North Africa, for $70 million. A significant stockholder of the Company, who owns approximately 7% of the Company’s Class B Common Stock, owns a controlling interest in Rotana. The Company has an option to purchase an approximate 9% additional interest for $70 million through November 2011. The Company also has an option to sell its interests in Rotana in fiscal year 2015 at the higher of the price per share based on a bona fide sale offer or the original subscription price.

En Rotana is het media-conglomeraat van …. u raadt het nooit …. prins Al-Waleed.

Dus eigenlijk financiert de populaire nieuwszender FOX News Murdoch’s News Corporation, dat op haar beurt weer Rotana financiert, en waarmee Al-Waleed weer een “terroristisch centrum” in New York betaalt, waar FOX News weer tegen ageert en …..

Snapt u?

Kijkcijfers zijn gewoon geld.

Jon Stewart maakte hier in The Daily Show op 19 augustus een fraaie satire van. De voorfgaande reclame moet u maar even doorheen bijten ….

Dit artikel is ook gepubliceerd op Joop.nl

[UPDATE]

Vlak nadat ik deze blog had geschreven strooide Jon Stewart in zijn The Daily Show nog even wat zout in de wond van FOX News. Zeer het bekijken waard.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: